Dostosowanie oferty do zdiagnozowanych potrzeb klientów jest kluczowym zadaniem naszego „działu sprzedaży”. Ta sfera działań naszego przedsiębiorstwa podlega największym i najczęstszym zmianom; oczekiwania klientów zmieniają się bowiem m.in. pod wpływem mody i nowych technologii, a na rynku co chwilę pojawiają się produkty bardziej atrakcyjne od naszych. Dlatego zachowanie czujności i szybkie reagowanie na różnice między potrzebami klientów a naszą tzw. propozycją wartości jest jednym z najważniejszych wyzwań stojących dziś przed każdą firmą, nie tylko społeczną. Czytaj dalej
Narysuj swoich klientów
Zaczynając działalność gospodarczą zwykle możemy sporo powiedzieć o naszym „dziale produkcji”. Wiemy, co umiemy robić, jakie mamy zaplecze, co możemy wyprodukować i jakie świadczyć usługi. Z reguły najmniej wiemy o naszych klientach, a to właśnie ta wiedza jest najważniejsza dla osiągnięcia sukcesu – zgodnie z zasadą, że nie sztuką jest coś wyprodukować, lecz to sprzedać.
Czytaj dalej
Pięć pożytków z prawdziwej demokracji
Przez demokrację spółdzielczą/stowarzyszeniową rozumiem ugruntowaną praktykę funkcjonowania firmy społecznej o charakterze członkowskim, w ramach której większość członków spontanicznie, bezpośrednio i aktywnie uczestniczy w rozwiązywaniu problemów i podejmowaniu decyzji, ale także we wprowadzaniu ich w życie. Doświadczenia z całego świata pokazują, że budowanie tego rodzaju kultury przekłada się na sprawniejsze funkcjonowanie przedsiębiorstw. Dzieje się tak z co najmniej pięciu powodów Czytaj dalej
Spółdzielcze BHP
Opracowanie i zatwierdzenie przez grupę zasad współpracy pozwala uniknąć niepotrzebnych „kwasów”. Czytaj dalej
Biznes plan jest passé
Przed uruchomieniem działalności gospodarczej czy podczas projektowania nowej oferty tworzymy z reguły plan, za pomocą którego staramy się wyobrazić sobie i opisać przyszłe funkcjonowanie naszego przedsiębiorstwa. „Klasyczny” biznesplan nie gwarantuje jednak dobrego zobrazowania procesów zachodzących wewnątrz i na zewnątrz naszej firmy.
Znacznie lepszą metodą jest praca nad stworzeniem elastycznego modelu biznesowego, przy pomocy kanwy Business Model Generation (bmg). Czytaj dalej
Najwyższy czas na demokrację!
Chciałbym, żeby najważniejsze decyzje w moim życiu podejmował za mnie ktoś, kogo nawet nie znam, a moimi pieniędzmi dysponowały osoby, którym nie ufam. Czytaj dalej
Internet jest jak miotła
Rysunek Andrzeja Mleczki, na którym synek pyta tatę „Czy jeżeli czegoś nie ma w mojej wyszukiwarce to znaczy, że nie istnieje?” – przestał być dowcipem. Posiadanie choćby prostej wizytówki w Internecie staje się koniecznością dla każdej firmy, również dla spółdzielni socjalnych. Czytaj dalej